Siirry sisältöön

Palautteiden kerääminen kaupunkilaisilta käynnistyi

Tammi- ja helmikuun aikana kerään palautetta kaupunkilaisilta Turun eri kaupunginosissa. Palautteiden kerääminen alkoi Kupittaalta lauantaina 4. tammikuuta. Pysäköin pyöräni ja palautelaatikon Kupittaan Citymarketin vaalityölle varatulle alueelle klo 13 yhden tunnin ajaksi. Tämän ensimmäisen palautteiden keräämisen perusteella kierrosta kannattaa ehdottomasti jatkaa. Vaikka osa kanssani keskustelleista kaupunkilaisista ei halunnut antaa suoraa palautetta Turun kaupungissa asumisesta, sain silti useampia aiheita mietittäväksi.

Kaupungilla ja ostoskeskuksissa kohtaamani turhan aktiivinen tuotteiden ja palveluiden tarjoaminen saa oloni epämukavaksi. Pyrin välttämään tällaisen kokemuksen syntymistä ohitseni kulkeville, kun itse kerään tällä kampanjalla palautetta. Palautteiden keräämisen ajoittaminen kahden kuukauden ajanjaksolle on tietoinen valinta. Se saa toivottavasti sellaista näkyvyyttä, että jokainen ohikulkija uskaltaa tulla kertomaan omia mietteitänsä Turun kaupungin onnistumisista ja parannuskohteista. Jos tieto kampanjastani leviää riittävästi, aktiivisimmat palautteen antajat ehkä seuraavat palautelaatikon kulkua ja pysähtymistä omaan kaupunginosaansa. Toivon, että tulevillakin pysähdyksillä ohikulkijat pysähtyvät keskustelemaan, vaikka en liian aktiivisesti heitä hätyyttelekään.

Tulen laatimaan viikoittain koosteen saaduista palautteista blogi-kirjoitusten sarjana. Ensimmäisen keräyshetken kooste on tässä kirjoituksessa. Kirjatessani palautteita, pyrin varmistamaan, että viesti pysyi mahdollisuuksien mukaan kirjaimellisesti kerrotun muotoisena. Annoin palautteen antajalle myös mahdollisuuden kertoa etunimensä palautteen yhteyteen liitettäväksi. Tämän kerran palautteissa suurin osa julkaistaankin palautteen antajan etunimen kanssa. Palautteita kysyessäni kerroin positiivisten ja negatiivisten palautteiden olevan toivottuja. Molempia palautteita tulikin.

Annetut palautteet Citymarket Kupittaan pihalla 4.1.2025 klo 13-14:

Turun kaupungin onnistumisia:

  • ”Jokiranta on kehitetty hienoksi.” – Kari
  • ”Turussa on kiva asua.” – Veli-Matti
  • ”Tori on hyvä” – Brita
  • ”Turun kaupungin palautepalvelun kautta ilmoitettu katualueen kaivonkansien aiheuttama meluhäiriö korjattiin hyvin nopeasti. Palautekanava toimii hyvin.” – Kupittaan alueella asuva

Turun kaupungin kehittämiskohteita:

  • ”Kaistamerkinnät ja opasteet ydinkeskustassa ovat surkeat.” – Kari
  • ”Omakotitaloalueiden ja koulujen lähistöjen 30 km tunnissa nopeusrajoitukset eivät toimi. Jos hidastetöyssyt vaikeuttavat kaupungin auraustyötä liikaa, tulisi pahimpiin risteyspaikkoihin rakentaa koko risteysalueen korotus. Näin autojen nopeudet saataisiin oikeasti laskemaan.” – Kari

Suunnitelluista pysähtymispaikoista ilmoitan Facebook-sivuillani aina uusien ajankohtien vahvistuttua. Niitä päivityksiä kannattaa jakaa eteenpäin, jotta mahdollisimman moni olisi tietoinen mahdollisuudesta palautteen antamiseen!